Oglądaj z Live Nation

    Wiecej informacji

    Berliński kompozytor, producent i projektant dźwięku Ben Lukas Boysen dołączył do wytwórni Erased Tapes w 2016 roku, wraz z reedycją swojego debiutanckiego albumu Gravity oraz nowym wydawnictwem Spells. Spells łączy programowane utwory fortepianowe z żywymi instrumentami, zestawiając kontrolowalny, techniczny świat z nieprzewidywalnymi aspektami improwizacji na żywo. W pewnym sensie kontynuuje to, gdzie jego podziemny debiut Gravity się zatrzymał, choć teraz pozbywa się dużej części ciężaru, tworząc miejsce dla lżejszego i bardziej energetycznego brzmienia. Przyjaciel i współpracownik z Erased Tapes, Nils Frahm, zajął się miksowaniem i masteringiem obu albumów. Ben nie jest mistrzem gry na fortepianie, jak jego drogi przyjaciel, ale jego kolaże dźwiękowe są tak starannie zaprojektowane, że po ich usłyszeniu zafascynowany Nils stwierdził: „od teraz, jeśli ktoś zapyta – to jest prawdziwy fortepian”. 

     

    Jego skomplikowane, zhumanizowane programowanie – wzmocnione przez perkusistę Achima Färbera, wiolonczelistę Antona Peisakhova i harfistkę Larę Somogyi, a także starannie dobrane efekty echa, opóźnienia i kompresory – zostało użyte do stworzenia hybrydowego brzmienia, które ma na celu oszukanie, zakwestionowanie i wyzwanie istniejących nawyków słuchowych. Korzystając z kontrastu między redukcją a ozdobą, Spells można postrzegać jako poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, ile kompozycji jest naprawdę potrzebne, aby utwór mógł zaistnieć jako piosenka. Dlaczego ucho może i powinno być zwodzone co do autentyczności instrumentów. Jakie znaczenie mają te instrumenty w tym procesie i dlaczego osobiste postrzeganie równowagi i dźwięku wyklucza ostateczne prawdy. 

     

    Łącznikiem pomiędzy dwoma albumami są cztery części utworu Nocturne, stale rozwijająca się rozmowa, która momentami flirtuje z rozmachem skompresowanych rockowych perkusji. Główny singiel, Golden Times 1, miał swoją światową premierę w BBC 6 Music u Mary Anne Hobbs, która uznała go za „niesamowity”. Alternatywna wersja Sleepers Beat Theme – skomponowana na potrzeby ścieżki dźwiękowej do krótkometrażowego filmu o Kolei Transsyberyjskiej – otworzyła album Late Night Tales Jona Hopkinsa z 2015 roku. Hopkins powiedział: „Uznałem, że to taki uspokajający i wrażliwy utwór, który brzmiał dla mnie jak początek czegoś… ciepło i głębia dźwięku urzekają mnie za każdym razem.” 

    Choć Spells i Gravity to jego pierwsze albumy nagrane pod własnym nazwiskiem, jako uznany producent muzyki elektronicznej HECQ wydał dziewięć albumów od 2003 roku, eksplorując różnorodne gatunki od ambientu po breakcore. Równocześnie stał się uznanym kompozytorem i projektantem dźwięku, komponując ścieżki dźwiękowe do licznych filmów pełnometrażowych, gry Sony Playstation Everything oraz serialu telewizyjnego Sky TV The Lazarus Project

     

    Po włączeniu się w tę wymagającą linię pracy, w 2010 roku Ben poczuł potrzebę odkrycia na nowo swoich korzeni i wczesnej edukacji, co zainspirowało go do stworzenia tych albumów pod własnym imieniem. Urodzony w 1981 roku jako trzecie dziecko śpiewaczki operowej Deirdre Boysen i aktora Clausa Boysena, rozpoczął klasyczną edukację muzyczną na fortepianie i gitarze w wieku siedmiu lat; dzieła Brucknera, Wagnera i Bacha stanowiły ważną podstawę. Odkrywanie tej muzyki, która łączyła go z rodzicami – połączone z dźwiękami Autechre, Cristiana Vogela, Jiri.Ceivera, Pink Floyd i Godspeed You! Black Emperor – przywróciło mu zrozumienie, dlaczego w ogóle chciał pisać muzykę. 

     

    Najbardziej progresywny i zmienny album Bena, Mirage, ukazał się 2020 roku, a został rozszerzony o jego nową EPkę Clarion, zawierającą remiksy od Kiasmos, Foodmana i Mogwai.    

     

    30.10.2024 

    Więcej koncertów Live Nation